[wpml_language_selector_widget]
[wpml_language_selector_widget]
A MUT véleménye az Állami építési beruházások rendjéről szóló törvény tervezetéhez

A Magyar Urbanisztikai Társaság elnöksége megvitatta az állami építési beruházások rendjéről szóló törvény tervezetét és ahhoz a társadalmi véleményezési folyamat keretében a következő észrevételt teszi.

A törvényalkotó célja a törvénytervezettel – az általános indoklás alapján-, hogy hatékonyabb állami építésmenedzsmentet vezessen be. A csatolt hatásvizsgálati lap és rövid tartalmi összefoglaló alapján feltételezhető, hogy a jogalkotói szándékot elsősorban az az általános tapasztalat indította el, hogy az állami vagy uniós támogatásból megvalósuló fejlesztéseknek az építési költségekben a tervekhez képest jelentős túlfutása volt tapasztalható az elmúlt években, illetve részben az arra való felkészülés motiválhatta, hogy az előttünk álló időszakban a fejlesztésekben megnövekedő energetikai elvárások olyan speciális tudást igényelnek a projektmenedzsment részéről, amely jelenleg csak nagyon szűk körben áll rendelkezésre, így további hatékonysági problémák várhatóak.

A fenti célokon túl az indoklás a változtatástól azt is várja, hogy növelje a projektek transzparenciáját és a nyilvánosságot és növelje az újrahasznosított építőanyagok használatát. A tervezet preambuluma megállapítja, hogy fontos államépítési cél a helyi hagyományok közösségépítő erejéből táplálkozó állami építési beruházások megvalósításának előmozdítása.

Értelmezésünkben e dimenziók mentén történő hatékonyságjavulás érdekében a jogalkotó egy egységes állami beruházási irányítást kíván alkalmazni a legalább 50%-ban költségvetési vagy uniós forrásból megvalósuló építési fejlesztések esetében. Ugyanakkor jelentős kivételeket tesz. A kivételek közé szervezeti oldalról beveszi az egyházi és belső egyházi jogi személyek, a civil szervezetek, a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok építési beruházásait, továbbá a határon túli költségvetési támogatás felhasználásával megvalósítandó építési beruházásokat, míg tartalmi oldalról jelentős kivételeket alkalmaz a honvédelmi és katonai, valamint nemzetbiztonsági célú és rendeltetésű építményeket érintő állami építési beruházások esetében.

Mivel a Magyar Urbanisztikai Társaság a települési és területfejlesztési kérdésekkel foglalkozó szakemberek és szervezetek szakmai érdekképviseletét látja el, ezért ebből a szemszögből vizsgáltuk csak meg a törvénytervezetet, elsősorban a tervezetnek az önkormányzati fejlesztésekre és a városi infrastruktúrákat létrehozó állami beruházásokra gyakorolt hatására fókuszáltunk, így véleményünk is erre a körre vonatkozik.

Megítélésünk szerint a törvénytervezet, jószándéka ellenére, a fenti célokat nem fogja elérni, sőt további problémákat és költségnövekedéseket fog okozni az állami fejlesztések fenti körben.

  1. Uniós csatlakozásunk óta jelentős fejlesztési forrásokhoz jutottak hozzá az önkormányzatok. A legnagyobb önkormányzatoknál ki is épültek azok a fejlesztési kapacitások, amelyek képesek hatékonyan megvalósítani ezen fejlesztések lebonyolítását, ráadásul ezen körben a projektmenedzsment kellő rugalmassággal volt képes alkalmazkodni a változó fejlesztéspolitikai elvárásokhoz is, így ahhoz is képes lesz alkalmazkodni, ha akár az energetika akár az újrahasznosított anyagok tekintetében új elvárásoknak kell megfelelnie. Ebben a körben tehát nem hoz érdemi hatékonyságjavulást a javasolt szervezeti változtatás és amint később bemutatjuk mind a transzparenciát csökkentené, mind a teljes költségeket összességében feltehetően megnövelné, ráadásul az új szervezeti rendszerre való átállás költségei is terhelnék ezen fejlesztések teljes költségét.
  2. A kisebb települések esetében ugyan sok esetben – de hangsúlyosan nem minden esetben – indokolt lehet projektmenedzsment támogatás biztosítása az önkormányzatok számára. Ugyanakkor ezen – jellemzően kisebb méretű – projektek sokkal nagyobb számossága olyan mértékben leterhelné a felálló új szervezeti struktúrát, hogy összességében azok csúszását, elmaradását is eredményezné, az előzőleg is jelzett transzparencia gondok megsokasodása mellett. Komoly félelmünk, hogy a kistelepülési fejlesztések (fontosságukban hátrébb sorolódva a minisztérium feladatai között) teljes egészében elmaradnának a következő években.
  3. Az üzemeltető és a fejlesztő szétválasztása összességében nagy mértékben megnövelheti a projektek teljes költségét. Mivel a fejlesztéseken elérhető költségmegtakarítások sok esetben az későbbi üzemeltetési költségek növekedésével lehetséges csak, így nagyon nagy annak a veszélye, hogy a két költséggel kapcsolatos felelősség szétválasztása ösztönöz arra, hogy a fejlesztésért felelős szervezet a későbbi üzemeltető kárára csökkentse a fejlesztési kiadásokat, annak ellenére, hogy így a projekt teljes életciklusa alatt (az üzemeltetési költségeket is figyelembe véve) összességében akár drágábbá is teheti az infrastruktúra teljes költségét, mint egy magasabb fejlesztési költségű, de olcsóbban üzemeltethető infrastruktúra. Ez a megoldás nem csak az önkormányzati körben, de a település és területfejlesztési szempontból meghatározó nagy állami közlekedési és környezeti infrastruktúra üzemeltetési körében is komoly veszélyt jelent, ahol javasoljuk a későbbi üzemeltető sokkal intenzívebb részvételét a tervezési és fejlesztési folyamatban.
  4. 4. A tervezet céljaként definiálja, hogy növelje a transzparenciáját a fejlesztéseknek. Az önkormányzati rendszerek kialakítását a szubszidiaritás elvére építik és ezen elvnek a hatékonysági megközelítése elsősorban épen a helyi szereplőknek az információhoz való jobb hozzáférésével indokolja a lehet legalsó szinten – ez esetben az önkormányzatoknál – való döntéshozatalt, mivel ez az a szint, ahol a helyi lakosság által ismert információs csatornák a leginkább segítik a transzparencia kialakítását. Mivel a centralizáció általában csökkenti a helyi lakosoknak az életüket meghatározó fejlesztésekkel kapcsolatos információkhoz való hozzáférést, ezért amennyiben a jogalkotó hiányosságokat tapasztal a fejlesztések transzparenciája tekintetében, akkor érdemes a centralizáció helyett inkább procedurális előírásokkal – például a megszokott információs csatornák mellett más államilag is kontrollált felületeken való információ megosztásra való kötelezéssel – segíteni a probléma megoldását, mintsem a szervezetileg legdrágább és a helyi közösség számára legtávolabb lévő központi szintre emelni a projektek nyilvánosságának megszervezését. Az önkormányzatok a helyi fejlődés megfogalmazásának alkalmas, közvetlen megválasztásuknak köszönhetően kellően legitim szereplői. Ők ismerik legjobban a helyi viszonyokat, feladatokat és kultúrát, és éppen ezért nem megkerülhetők abban sem, hogy – amit a törvénytervezet preambuluma is jelez –a helyi hagyományoknak és kultúrának leginkább megfelelő funkciójú és külső megjelenési formájú épületek szülessenek. A törvénytervezet jelenlegi koncepciója nincs összhangban a szubszidiaritás Európai Uniós elvével.
  5. Az építésmenedzseléseknek a tervezetben szereplő centralizációja esetén a szükséges mennyiségű és minőségű kapacitások szűkösségének veszélyét látjuk. Egy minisztérium saját apparátusa félő, hogy nem lehet elégséges mennyiségben és minőségben arra, hogy nagyszámú települési önkormányzat minden fejlesztésének koordinációját megvalósítsa, a projektek előkészítéstől, a műszaki átadásig olyan egyeztetések lefolytatásával, amelynek révén a helyi és térségi szinergiát okoznak.
  6. Tekintettel arra, hogy a nagy állami vonalas infrastruktúrák fejlesztései nem csak az üzemeltetőt, de sok esetben a megyei vagy városi teret is nagy mértékben átalakítják, ezért javasoljuk, hogy ezen esetekben váljon gyakorlattá az urbanisztikai koncepciók készítése és a releváns területi szereplőkkel való megvitatása is a fejlesztésekkel kapcsolatban. Az urbanisztikai szempontoknak az állami fejlesztéseknél való figyelembevételére a közelmúltban több sikeres kezdeményezés is volt, így például a budapesti agglomerációs vasúti stratégiához kapcsolódó közlekedési fejlesztések tervezési folyamataiban, amit javaslunk beemelni a jogszabályi folyamatba.
  7. A javasolt szervezeti megoldás további költségnövekedését jelenti, hogy az uniós fejlesztési körben már kialakult ellenőrzési struktúrák mellé hozza létre a fejlesztés központi irányítását, így ebben a körben többlet szervezeti erőforrást tesz bele a fejlesztések állami kézben tartásába.

Összességében:

  • A nagyobb önkormányzatok esetében a fejlesztések teljes életciklusát is figyelembe vevő költségek növekedésének elkerülése miatt, a kisebb önkormányzatok esetében pedig a fejlesztések elmaradásának veszélye miatt és mindkét körben a törvény által is megcélzott transzparencia csökkenésének elkerülése miatt javasoljuk az önkormányzati kört kivenni a törvény hatálya alól azzal, hogy az önkormányzat – egyedi megállapodás alapján – kérhesse a minisztérium segítségét a fejlesztései lebonyolításához;
  • Egyúttal megfontolásra javasoljuk, hogy az állami fejlesztési körben is növelje a tervezet a későbbi üzemeltető szerepét a fejlesztések tervezésében és irányításában;
  • Továbbá kérjük, hogy a szabályozás tegye általánossá a városi terekben és a településeket összekötő infrastruktúrák esetében az urbanisztikai tervezés és hatásvizsgálatok elkészítését az állami beruházásokhoz;
  • Megfontolásra javasoljuk továbbá, hogy a kettős kontroll költségének elkerülése végett kerüljön kivételre a törvény hatálya alól az uniós támogatásból megvalósuló fejlesztések köre;
  • Javasoljuk továbbá, hogy készüljön a korábbi fejlesztések transzparenciáját értékelő tanulmány, amelynek megállapításait figyelembe véve – a szervezeti költségeket növelő és a transzparenciát csökkentő centrálizáció helyett – procedurális javaslatokkal tudja segíteni a minisztérium a fejlesztések átláthatóságának növelését.

Magyar Urbanisztikai Társaság elnökség

Budapest, 2023. január 23.

ClientThe Car Rental Co
SkillsPhotography / Media Production
WebsiteGoodlayers.com

Project Title

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast of the Semantics, a large language ocean. A small river named Duden flows by their place and supplies it with the necessary regelialia. It is a paradisematic country, in which roasted parts of sentences fly into your mouth.

Következő
eseményeink

Alföldi György társaságunk elnöke a Magyar Építész Kamara Építészetről mindenkinek című podcastjének volt a vendége. Az adás már megtekinthető!YouTube: youtu.be/njLcM2Hjno0Spotify: open.spotify.com/show/6TO7B6dUgfb8HW9pUN1ezY... ... See MoreSee Less
View on Facebook
Egykori iparvárosok tündöklése vadonatúj szerepekben című április 10-ei konferenciák teljes videó anyaga elérhető a Cloud media jóvoltából az Urbavis közösségi videómegosztó portálján. Link a kommentek között! ... See MoreSee Less
View on Facebook
Urbanisztikai konferencia Kazincbarcikán ... See MoreSee Less
View on Facebook